zaterdag 9 februari 2013

Bruintje de kat / Brownie the Cat


Ik wilde voor een eenzaam iemand een knuffel maken, liefst een poes.
Maar het moest geen kinderlijke knuffel zijn.
Op de website Acornbud’s Yarns vond ik een heel leuk patroon: Brownie the Cat.
Maar het is wel een breipatroon.
Ik wilde er een haakpatroon van maken, maar ik dacht dat het beter zou zijn om eerst het breipatroon uit te proberen.

I wanted to make a cuddly animal for a lonely person. Preferably a cat.
But it should not be a childish animal.
On the website Acornbud’s Yarns I found a very nice pattern: Brownie the Cat.
But it is a knitting pattern.
I wanted to turn it into a crochet pattern, but I thought it better to try out the knitting pattern first.


Dat viel nog niet mee, want voor het onderste deel van de poes heb je vier breinaalden-zonder-knop nodig en die heb ik niet. Ik heb wel een rondbreinaald van de juiste dikte, maar die heeft een veel te lange draad tussen de naalden.
Ik heb dus maar van begin af aan heen en weer gebreid en dat ging best goed.
Bij de oren kwam ik in de problemen, want daar heb je ook vier naalden zonder knop voor nodig. Net als voor de staart trouwens. Die kan ook heen en weer gebreid worden en dan met de matrassteek dichtgenaaid worden. Moet ik nog doen.

Omdat breien niet echt mijn ding is heb ik niet veel zin om vier breinaalden-zonder-knop van 6 of 7mm te kopen.
Toch maar eens proberen om er een haakpatroon van te maken.

That turned out to be not that easy, because you have to knit the bottom part with four double-pointed needles and I don’t have 6mm double-pointed needles. I do have a 6mm circular knitting needle, but the thread in between the needles is a much too long, so it was useless in this case.
I knitted back and forth and that was OK. Until I reached the ears. They did not turn out right. You do need double-pointed needles for the tail as well, but this can also be knit back and forth. I still have to make the tail.

Because I do not really like knitting I don’t want to buy 6mm double-pointed needles.
I might try to turn this pattern into a crochet pattern.


Als je wilt dat de poes rechtop blijft staan, dan moet je de onderkant verzwaren.
If you want Brownie to sit straight up you have to add some weight to his bottom.


Ik nam de boord en het enkelgedeelte van een versleten sok en stikte de ene kant dicht met de naaimachine.
I took the upper part of an old sock and closed one end by sewing.


Het zo verkregen zakje vulde ik met kinderkralen die ik nog ergens had liggen en naaide de open kant ook dicht.
En dat legde ik onderin de gebreide poes.
I filled the little pouch with old beads and closed it by sewing and put that on the bottom of the cat.

Acornbud maakt trouwens ook hele leuke totoro’s, goedaardige Japanse bosgeesten!
By the way, Acornbud makes very nice totoro’s, friendly Japanese wood spirits!

................................................................................

9 opmerkingen:

  1. Hij is toch leuk geworden? Tsja, alleen die staart nog... ;-) Leuk met dat gemêleerde garen op zijn rug en koppie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Dat gemêleerde garen had ik toevallig nog en dat vond ik ook zo leuk!
      Morgen nog even die staart breien.

      Verwijderen
  2. I don´t know how the original looks like...but I think this little cat is SO CUTE!!! Great job (it sounds hard to make). You should try crochet, and see how it goes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      Thank you.
      you can find the original here: http://acornbudsyarns.blogspot.nl/2010/01/brownie-cat-knitted-cat-pattern.html
      The totoro’s are great too: http://acornbudsyarns.blogspot.nl/2006/12/knit-totoro.html
      But it is knitting...

      Verwijderen
  3. Ondanks dat je niet van breien houdt en liever haakt, is dit toch wel een lieverd van een kat geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Jacqueline.
      Ja, het is een lieverd geworden, ondanks het voor mij lastige patroon.
      Maar dattie lief is, is toch vooral de verdienste van de ontwerpster, Acornbud!
      Kijk maar eens naar haar Brownie: http://acornbudsyarns.blogspot.nl/2010/01/brownie-cat-knitted-cat-pattern.html

      Verwijderen
  4. De kat is erg leuk geworden! Het gemeleerde garen geeft een goed effect van de vacht, super goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog een heleboel van dat gemêleerde garen liggen... Was een beetje een miskoop.
      Maar voor deze kat is het perfect.
      Misschien is het garen sowieso geschikter om mee te breien.
      Hakend heb ik er (nog) geen goed resultaat mee kunnen bereiken.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...